PbP jest „językiem serca”, najpiękniejszym sposobem komunikacji, która zaczyna się od komunikacji z samym sobą.

Znając swoje potrzeby szukamy strategii, czyli rozwiązań. Nie rozwiązania, tylko rozwiązań, bo jak powiedział Einstein „ten, kto ma jedno rozwiązanie problemu, nie zrozumiał problemu A kiedy mamy rozwiązania to wtedy kierujemy prośby i działamy |
Proste, prawda? Tak bardzo proste, a jednocześnie niełatwe.
Co sprawia, ze to nie jest łatwe?
Obserwacja to nie interpretacja
Każdy jest odpowiedzialny za swoje uczucia i działania oraz za realizację swoich potrzeb (ja za moje, Ty za Twoje…).
Działamy, bo chcemy, a nie musimy.
Ludzie działają, żeby zaspokoić swoje potrzeby.
Wszyscy mamy takie same potrzeby, ale wybieramy różne strategie by je zaspokoić
Konflikty rodzą się z przekonania, że jest tylko jeden sposób zaspokojenia danej potrzeby
Gdy ujawniamy swoje potrzeby, mamy większą szansę doczekać się ich zaspokojenia.

Więc, o co tak naprawdę chodzi?
O empatyczny kontakt – Empatia często jest mylona z sympatią lub litością. Myślimy, że najlepiej okażemy empatię, gdy poczujemy dokładnie to samo, co osoba, której słuchamy, gdy przyjmiemy jej punkt widzenia i się z nim zgodzimy lub gdy zaczniemy jej żałować i obudzi się w nas chęć pomocy.
O szczerość – Szczerość to nie tylko prawdomówność, to także postawa otwartości wobec samego siebie i innych ludzi, która zasadza się na szacunku i uczciwości oraz na prawie do wyrażania siebie.
Jakie są istotne elementy szczerości?
- świadomość intencji (Po co chcę coś powiedzieć? Czy służy to pogłębieniu kontaktu? Co chcę uzyskać?)
- klarowność (Co konkretnie chcę przekazać?)
- forma (rekomenduję 4 kroki Porozumienia bez Przemocy).
Zadaj sobie pytanie, jakie najczęściej masz emocje?
Czy wiesz czego te emocje chcą?